Θεοδώρα Τζάκρη: «Επί ΝΔ διαλύθηκε όλο το Πρωτόκολλο Ασφαλείας του σιδηρόδρομου και όλα τα επίπεδα αυτού που λειτουργούσαν επί ΣΥΡΙΖΑ».
Ο ελληνικός σιδηρόδρομος παραμένει σε κατάσταση πλήρους απαξίας και διάλυσης
Κατά την παρέμβασή της στην Ολομέλεια της Βουλής επί της Πρότασης που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για τη «Σύσταση Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης κατά το άρθρο 86 παρ. 3 του Συντάγματος, τα άρθρα 153 επ. του Κανονισμού της Βουλής και το άρθρο 5 του Ν. 3126/2003 περί της «Ποινικής Ευθύνης Υπουργών» για τη διερεύνηση τυχόν εγκλημάτων που έχει τελέσει κατά την άσκηση των καθηκόντων του ο πρώην Υπουργός κ. Κωνσταντίνος Καραμανλής και την προκαταρκτική διερεύνηση των π. Υπουργών κ.κ. Κωνσταντίνου Χατζηδάκη, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και Χρήστου Σπίρτζη», η Βουλευτής Πέλλας και Γραμματέας της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κ. Θεοδώρα Τζάκρη, αναφέρθηκε αρχικά στο πολύ πρόσφατο γεγονός του εκτροχιασμού του Προαστιακού το μεσημέρι της Τετάρτης (22/11), στην Πάτρα, σημειώνοντας ότι ακόμη και σήμερα καμία συντήρηση δεν έχει πραγματοποιηθεί στην εν λόγω σιδηροδρομική γραμμή, η οποία απαρτίζεται από μισογκρεμισμένους σταθμούς και ξύλινες ράγες, οι οποίες άνοιξαν και διαλύθηκαν όταν το τρένο κινούνταν πάνω τους με μόλις 10 χιλιόμετρα την ώρα.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στις δικλείδες ασφαλείας που παρέδωσε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2019: στη διπλή και ηλεκτροκινούμενη γραμμή με νέες χαράξεις, με μεγάλες σιδηροδρομικές γέφυρες, στο δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ της Αθήνας που είχε πλήρη εικόνα για όλα τα τρένα που κινούνται σε όλο δίκτυο, στο τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, το οποίο λειτουργούσε το 2019 πλήρως στελεχωμένο, το ολοκληρωμένο σύστημα επικοινωνίας GSM-R που επιτρέπει τη διαρκή επικοινωνία ανάμεσα σε μηχανοδηγούς, σταθμάρχες, στη λειτουργία του δικτύου με δυο σταθμάρχες, κλπ.
Αναφορικά με την επίμαχη σύμβαση 717 ανέφερε ότι τον Ιούλιο του 2019 η ΝΔ παρέλαβε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, τη σύμβαση 717 πλήρως καθαρή με την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου που θα ολοκληρωνόταν εντός του 2021, καθώς και ολοκληρωμένο περίπου 70% του έργου της εν λόγω σύμβασης, επισημαίνοντας παράλληλα τις κρίσιμες αστοχίες του κ. Κ. Αχ. Καραμανλή που αφορούν μεταξύ άλλων στην παράταση της σύμβασης μέχρι το τέλος του 2023 με αποτέλεσμα να μην είναι έτοιμο το έργο και σε λειτουργία όταν έγινε το μεγάλο δυστύχημα των ΤΕΜΠΩΝ, επιβραβεύοντας μάλιστα τους εργολάβους για αυτές τις καθυστερήσεις με 2,7 εκ. ευρώ.
Με στόχο την με κάθε τρόπο ανάδειξη της αλήθειας για το μεγάλο δυστύχημα των ΤΕΜΠΩΝ, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατέθεσε πρόταση για σύσταση ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για την διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για τη διερεύνηση τυχόν εγκλημάτων που έχει τελέσει κατά την άσκηση των καθηκόντων του ο πρώην Υπουργός κ. Κωνσταντίνος Καραμανλής και
την προκαταρκτική διερεύνηση των π. Υπουργών κ.κ. Κωνσταντίνου Χατζηδάκη, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και Χρήστου Σπίρτζη.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της κ. Τζάκρη:
«Αγαπητοί συνάδελφοι,
Εννιά (9) μήνες μετά από το τραγικό δυστύχημα των ΤΕΜΠΩΝ ποια είναι η θέση του ελληνικού σιδηροδρόμου; Συνεχίζεται η απαξίωση και η εγκατάλειψη του πιο οικολογικού, του πιο οικονομικού μέσου, του πιο λαϊκού μέσου μετακίνησης. Αυτή η απαξίωση, αποτελεί σταθερή στόχευση και επιλογή των κυβερνήσεων της Νέας Δημοκρατίας που υπηρετούν τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα (εγχώρια και ξένα) και παραδίδουν βορά σε αυτά όλες τις δημόσιες υποδομές της χώρας, εφόσον προηγουμένως τις απαξιώσουν και τις υπονομεύσουν.
Γιατί πώς να εξηγήσουμε, ότι μόλις χθες εκτροχιάστηκε τρένο του προαστιακού της Πάτρας, καθώς η σιδηροδρομική γραμμή απαρτίζεται από γραμμές σε διάλυση, μισογκρεμισμένους σταθμούς και ξύλινες ράγες. Δεν σας έφταναν 5 χρόνια που ήδη κυβερνάτε, να συντηρήσετε μια γραμμή που μετακινείται καθημερινά τόσος λαϊκός κόσμος, τόσοι φοιτητές τόσοι εργαζόμενοι;
Τα ξύλα, που υποστηρίζουν τη συγκεκριμένη γραμμή είναι «σάπια», καταγγέλλουν οι τεχνίτες, τονίζοντας την επικινδυνότητα της κατάστασης για συρμούς και επιβάτες.
Σάπιο όμως είναι και το καθεστώς που έχετε εγκαθιδρύσει σε όλους τους τομείς της χώρας, σε όλες τις λειτουργίες της πολιτείας, σε όλα τα επίπεδα του κράτους.
Ενδεικτικό της κατάστασης στις υποδομές είναι ότι μεταξύ Ρίου και Αγίου Ανδρέα οι συρμοί του Προαστιακού διέρχονται χωρίς ταχύτητα ουσιαστικά, αφού τα 6 ή τα 10 χιλιόμετρα την ώρα δεν συνιστούν σπουδαία ταχύτητα.
Αν αυτό δεν λέγεται εγκατάλειψη, αν αυτό δεν λέγεται πλήρης πολιτική ανεπάρκεια, αν αυτό δεν λέγεται πλήρης αδιαφορία για τα χαμηλά και μεσαία στρώματα της κοινωνίας μας, πώς αλλιώς λέγεται;
Η γραμμή του τρένου στο συγκεκριμένο τμήμα έκαθιζάνει και βουλιάζει, αλλά οι άριστοι που επιλέγετε με τις γνωστές αδιαφανείς και πελατειακές διαδικασίες δεν κατάφεραν επί πέντε χρόνια να συντηρήσουν απλώς τη γραμμή. Καθώς περνούσε το τρένο με μόλις 10 χιλιόμετρα την ώρα, οι ράγες άνοιξαν και οι γραμμές διαλύθηκαν. Όπως ανακοίνωσε η Hellenic train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) «Τα δρομολόγια της γραμμής Ρίο – Άγιος Ανδρέας – Ρίο, στο τμήμα Πάτρα – Άγιος Ανδρέας – Πάτρα θα πραγματοποιούνται με λεωφορεία, μέχρι νεωτέρας»
Πόση ακόμα διάλυση μπορεί να αντέξει η ελληνική κοινωνία κ. Μητσοτάκη και μέχρι πότε;
Γιατί η κατάσταση απαξίας και διάλυσης στον ελληνικό σιδηρόδρομο δεν είναι το μοναδικό σύμπτωμα σήψης και διαφθοράς του καθεστώτος σας.
Είναι ίδιας τάξης πολιτικό πρόβλημα
· με το πανευρωπαϊκών διαστάσεων σκάνδαλο των υποκλοπών, που διασύρει τη χώρα μας σε όλη την Ευρώπη, με δική σας ευθύνη, καθώς θίγει ευθέως βασικά δικαιώματα πάνω στα οποία βασίζεται η δημοκρατία. Και τι κάνατε επ’αυτού; Ότι θα κάνετε για το έγκλημα των Τεμπών.
· Μέσω της εξεταστικής συσκοτίσατε και παραπλανήσατε και επί της ουσίας εμποδίσατε τις έρευνες, τη διαφάνεια και το άπλετο φως.
· Το επισφράγισμα αυτής της πολιτικής της αδιαφάνειας και της μη απόδοσης ευθυνών ήταν το πραξικόπημα που κάνατε με τις ανεξάρτητες αρχές, στην προσπάθειά σας να τις καταστήσετε πλήρως εξαρτημένες από εσάς.
· Ας μη θυμίσουμε τις μεγάλες καταστροφές από τις πυρκαγιές και από τις πλημμύρες, αποτέλεσμα της εγκατάλειψης των υπηρεσιών και των υποδομών που θα έπρεπε να υπάρχουν. Ακόμη δεν έχετε δώσει στους συνανθρώπους μας, που είδαν τα σπίτια τους να χάνονται στις πλημμύρες που δημιούργησαν οι ανεπαρκείς υποδομές, ακόμα δεν έχετε δώσει τα επιδόματα ενοικίου για να ζήσουν σε ανθρώπινες συνθήκες. Τέτοια αναλγησία και αδιαφορία.
· Όχι μόνο τα τρένα αλλά και βασικοί οδικοί άξονες που έχουν να κάνουνε με τη λειτουργία της περιφέρειας Θεσσαλίας, την κοινωνική συνοχή και την οικονομική δραστηριότητα, ακόμα και τώρα δεν λειτουργούν.
· Μήπως πρέπει να θυμίσουμε, ότι η βροχή που έπληξε την περιοχή αργά το βράδυ της περασμένης Τετάρτης προκάλεσε κατάρρευση της γέφυρας στην περιοχή των Δικέλλων, στην ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΎΠΟΛΗ, που το καλοκαίρι κάηκαν 900.000 στρέμματα, σε μια πανευρωπαϊκού επιπέδου οικολογική καταστροφή;
· Μήπως πρέπει να θυμίσουμε ότι το καλοκαίρι η φωτιά στην Ρόδο, ουσιαστικά έσβησε στη θάλασσα, χωρίς τη συνδρομή πυροσβεστικών αεροσκαφών και με απουσία του επιτελικού σας κράτους, έχοντας κάψει σημαντικό μέρος της χλωρίδας και της πανίδας του τουριστικού αυτού νησιού, στα σύνορα της χώρας;
Όλα αυτά τα φαινόμενα και άλλα πολλά, από τα οποία υποφέρει η ελληνική κοινωνία, καθώς το σχέδιο σας, ομολογουμένως εξαρχής δηλωμένο, είναι ένα σχέδιο και μια πολιτική επιλογή υπέρ ολίγων μονοπωλίων και μεγάλων συμφερόντων, τα οποία σας στηρίζουν επικοινωνιακά και προσπαθούν να κρύψουν αυτό που δεν κρύβεται άλλο. Την ανεπάρκεια σας, την αντιλαϊκή πολιτική σας, τη μετατροπή του κράτους σε φέουδο, την αδιαφάνεια, τη γενίκευση της διαφθοράς σε όλα τα επίπεδα.
Συνεπώς το έγκλημα των Τεμπών δεν προέκυψε από μόνο του, αλλά ήταν το αποτέλεσμα της συγκυρίας πολλών παραγόντων, που με ιδιαίτερη επιμέλεια καταφέρατε να συνυπάρξουν και να οδηγήσουν στην εθνική τραγωδία στις 28 Φεβρουαρίου 2023, τέσσερα (4) ολόκληρα χρόνια από την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας από εσάς.
Παραλάβατε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2019:
Α) Διπλή και ηλεκτροκινούμενη γραμμή με νέες χαράξεις , με μεγάλες σιδηροδρομικές γέφυρες κ.λ.π. Το γεγονός αυτό από μόνο του αύξησε σημαντικά το επίπεδο ασφάλειας και σήμαινε μια νέα σελίδα εκσυγχρονισμού του ελληνικού σιδηροδρόμου.
Ενώ από την κυβέρνηση Σαμαρά παραλήφθηκε μια μονή γραμμή με πλήθος εκκρεμοτήτων.
Β) Δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπου από κοινού παρακολουθούνται οι κινήσεις των τρένων σε όλο το δίκτυο και μπορούσαν να διορθώνουν κάθε λανθασμένη επιλογή.
Τον (7/2019) λειτουργεί (στην Αθήνα) κεντρικό δευτεροβάθμιο σύστημα ελέγχου που έχει πλήρη εικόνα για όλα τα τρένα που κινούνται σε όλο δίκτυο.
ΤΙ ΚΑΝΑΤΕ ΕΠΙ ΤΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΣΑΣ; Το κεντρικό σύστημα στην Αθήνα έχει διαλυθεί και δεν δουλεύει πλέον. Ο ΟΣΕ δεν έχει εικόνα από τα δρομολόγια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ακόμη και τα δρομολόγια που γίνονταν είναι κατά δήλωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Να θυμίσουμε ότι με βάση αυτές τις δηλώσεις δρομολογίων, γίνεται και η πληρωμή των ΥΓΟΣ προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ από το κράτος.
Καταγγέλουμε ότι σκοπίμως δεν εγκαθίσταται ένα σύστημα που να επιβλέπει και να καταμετρά, με αυτόματο και διαφανή τρόπο, τα δρομολόγια που γίνονται σε όλο το δίκτυο, τόσο των επιβατικών, όσο και των εμπορικών μεταφορών, ώστε οι υπολογισμοί στη συνέχεια να γίνονται με διαφανή τρόπο. Για ποια ψηφιακή μετάβαση μιλάτε, όταν σε μείζονα ζητήματα δεν επιλέγετε την ψηφιακή διαφάνεια;
Ακόμη και τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες τις έχετε βάλει στην υπηρεσία της γραφειοκρατίας και της αδιαφάνειας. Δεν καταργείτε τη γραφειοκρατία (και την εξ αυτής διαπλοκή και αδιαφάνεια). Ενισχύετε περαιτέρω τη διαπλοκή και τη διαφθορά, μέσω των ψηφιακών πλατφορμών στις οποίες αυτές βασίζονται.
Ποιος ελέγχει και ποιος λογοδοτεί για τις φωτογραφικές διατάξεις σε πλήθος προκηρύξεων έργων και προμηθειών; Στη χώρα δεν υπάρχουν παρά μόνο απευθείας αναθέσεις σε μεγάλα και μικρομεσαία συμφέροντα, που με τη σειρά τους σας στηρίζουν για να μη χάσουν τα προνόμιά τους. Μην διερωτάσθε λοιπόν γιατί φεύγουν οι νέοι!
Γιατί εσείς τους διώχνετε μακριά, από τη σήψη και τη διαφθορά σας.
Είστε μία μηχανή μεταφοράς δημόσιου πλούτου και μόχθου των πολλών στους λίγους. Φτιάχνετε και συντηρείτε το μετα-φέουδο και τους μετα-φεουδάρχες σας. Δεν επιτρέπετε να εισέλθει η χώρα στη νεωτερική της φάση, όπου τουλάχιστον λειτουργούν σωστά οι θεσμοί και όχι ένα σκοτεινό και εχθρικό προς τον πολίτη κράτος και όπως αποδείχθηκε με τις υποκλοπές και παρακράτος.
Αν κάπου λοιπόν έχει συγκεκριμένο πολιτικό νόημα ο πολυφορεμένος όρος της μετα-δημοκρατίας, είναι ακριβώς στο πεδίο της δικής σας πολιτικής και στάσης, γιατί εσάς υφίσταται ο λαός και από εσάς υποφέρει, και θα ανέμενε κανείς εκεί να κατευθύνονται οι όποιες εμβριθείς πολιτικές αναλύσεις.
Γ) Πραγματικό και σε λειτουργία Τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, το οποίο λειτουργούσε τον 7ο του 2019, στελεχωμένο διαρκώς με σταθμάρχες τηλεδιοίκησης, σε διακριτό κτίριο από τους άλλους σταθμάρχες. Άρα διαρκώς, 24 ώρες το 24ώρο, υπήρχαν κατ΄ελάχιστον δύο σταθμάρχες σταθμού και δύο τηλεδιοίκησης.
Ένα τέτοιο πραγματικό τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης επιτηρούσε αρκετά χιλιόμετρα πριν και μετά το σταθμό της Λάρισας, με εποπτεία 5-6 σταθμών από τις δύο πλευρές (συνολικά επιτηρούσε 170 χιλιόμετρα), και προέβαινε σε σχετικές ρυθμίσεις.
Και μόνο αυτό το σύστημα, που λειτουργούσε επί ΣΥΡΙΖΑ, αν είχε απλώς αποκατασταθεί δεν θα είχε συμβεί το δυστύχημα, που και γι’ αυτό το λόγο μιλάμε για ΕΓΚΛΗΜΑ.
Με πόση επιμέλεια αλλά και απόγνωση προσπαθούσε ο επιτελικός κ. Γεραπετρίτης να συσκοτίσει ψευδόμενος επί αυτού του θέματος και να βαφτίσει το τοπικό σύστημα ελιγμών – εντός του σταθμού της Λάρισας – σε σύστημα τηλεδιοίκησης.
Δ) Ολοκληρωμένο σύστημα επικοινωνίας GSM-R, που επιτρέπει τη διαρκή επικοινωνία ανάμεσα σε μηχανοδηγούς, σταθμάρχες κ.λ.π., ομαδικές κλήσεις, έτοιμο προς πιστοποίηση και λειτουργία.
ΤΙ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΚΑΝΕΙ Η ΝΔ; Έπρεπε απλώς να το θέσει σε λειτουργία. Αλλά δεν της έφτασαν τέσσερα χρόνια. Με καθυστέρηση 3 χρόνων στάλθηκε για πιστοποίηση (2021) και πήρε τον ΙΟΥΛΙΟ 2022 πιστοποίηση από τη ΡΑΣ1. Αλλά έστω και τότε, αν το είχατε θέσει σε λειτουργία, μόνο αυτό, θα είχε αποφευχθεί η τραγική μετωπική σύγκρουση των τρένων, καθώς οι μηχανοδηγοί θα συνομιλούσαν μεταξύ τους σε πραγματικό χρόνο.
Ε) ΑΡΧΗ ΤΩΝ ΔΥΟ ΣΤΑΘΜΑΡΧΩΝ: Σε όλες τις βάρδιες 24 ώρες την εβδομάδα, υπηρετούσαν δύο σταθμάρχες. Συνεπώς τα πράγματα δεν ήταν ποτέ αφημένα στην τύχη τους.
Η αρχή των δύο σταθμαρχών καταργήθηκε και αυτή, λόγω μη πρόσληψης σταθμαρχών, στη γενικότερη λογική απαξίωσης του σιδηροδρόμου. Άλλη μία διάλυση που ΠΡΟΣΤΙΘΕΤΑΙ ΣΤΟΝ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟ του επιτελικού κράτους.
Ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ επέτρεπε να επανέρχονται έμπειροι σταθμάρχες και να στελεχώνουν το δίκτυο, εσείς σε θέσεις σημαντικής ευθύνης φέρνατε εργαζόμενους με μπλοκάκια, τους βαφτίζατε σταθμάρχες με ελάχιστη και ανεπαρκή εκπαίδευση και τους τοποθετούσατε, ούτε καν ανά δύο, στο δίκτυο. Εγκληματική στάση και εγκληματική επιλογή, όπως αποδείχτηκε.
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΒΑΣΕΙ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΩΝ ΕΠΙ ΣΥΡΙΖΑ
Η λειτουργία όλων των ανωτέρω, όπως γινόταν επί ΣΥΡΙΖΑ, συνιστούσε μια λειτουργία βάσει σιδηροδρομικών πρωτοκόλλων και κανονισμών, που αν τηρούνταν και από τις διοικήσεις της Νέας Δημοκρατίας θα είχε αποσοβηθεί το μοιραίο τραγικό συμβάν των Τεμπών.
Στην πράξη όμως βλέπουμε ότι η ψευδο-εκσυγχρονιστική, μετα-ΝΔ είχε καταργήσει επί της ουσίας τα πρωτόκολλα και τους κανονισμούς ασφαλείας.
Δεν ήταν λοιπόν θέμα να περιμένει κανείς τη σύμβαση 717 για να αποκατασταθεί η ασφάλεια στα τρένα. Εμείς ισχυριζόμαστε ότι η ασφάλεια υπήρχε, την διασφάλιζαν όλα τα παραπάνω επίπεδα που λειτουργούσαν και η σύμβαση 717, για την οποία θα μιλήσουμε στη συνέχεια, αποτελούσε ένα τεχνικό έργο το οποίο όταν ολοκληρωνόταν θα ενίσχυε και αυτό το επίπεδο ασφαλείας, πού όμως έπρεπε να υπήρχε.
Αντιλαμβανόμαστε ότι και πριν την 717 τα τρένα θα έπρεπε να λειτουργούν με ασφάλεια.
Από την άλλη, εάν και η σύμβαση 717 είχε ολοκληρωθεί και αυτό το γεγονός από μόνο του θα αποσοβούσε το δυστύχημα των Τεμπών
ΣΤ) Όταν ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ παρέδωσε τον ΟΣΕ το 2019, Ο ΟΣΕ είχε 1200 εργαζόμενους. Το 2023 η ΝΔ άφηνε τον ΟΣΕ ουσιαστικά εγκαταλελειμμένο να λειτουργεί με 700 εργαζόμενους, ενώ ο
εγκεκριμένος Οργανισμός του προβλέπει 2100. Δηλαδή – 1400 εργαζόμενους λιγότερους, αν και είχε αρθεί ο περιορισμός στις προσλήψεις. Αυτό ήταν μία συγκεκριμένη πολιτική επιλογή διάλυσης του ΟΣΕ.
Συνεπώς, το 2019 ο ΟΣΕ είχε ένα αριθμό εργαζομένων, που κάλυπταν τα ζητήματα βαρδιών ασφαλείας.
Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΜΟΙΡΑΙΟΥ ΣΤΑΘΜΑΡΧΗ ΜΕ ΤΗ ΔΙΑΤΑΞΗ ΤΟΥ ΜΟΙΡΑΙΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ
Έχουμε αναφερθεί επανειλημμένα στην επιλογή του μοιραίου σταθμάρχη, καθώς ήταν ο ίδιος ο πρωθυπουργός που προσπάθησε να αποδώσει τις ευθύνες σε ένα μόνο πρόσωπο.
Είναι δε εντυπωσιακό ότι ένα από τα πρόσωπα της επιτροπής που επέλεξε τον μοιραίο, ανεπαρκή και ανειδίκευτο υπάλληλο αποσκευών, μετονομασθέντα και χρισθέντα σε σταθμάρχη, υπηρετεί ακόμα, σε θέση ευθύνης, ως διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ ΑΕ, δηλαδή της εταιρείας που λειτουργεί το ΜΕΤΡΟ της Αθήνας, ως επιλογή της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Μεταφορών, αλλά και του περισπούδαστου και τηρούντος τους κανόνες Υπερταμείου.
Ελπίζουμε και προειδοποιούμε να μην επιλέξει και άλλους μοιραίους σταθμάρχες…
Και πάλι οι διοικήσεις της ΝΔ παραβίασαν τα πρωτόκολλα και δεν τήρησαν το όριο των 48 ετών, που πάντα έθετε ο ίδιος ο ΟΣΕ, προκειμένου για σταθμάρχες, αλλά όχι μόνο αυτό:
Έρχεται στη συνέχεια και μετά την προκήρυξη ο ίδιος ο υπουργός και με φωτογραφική διάταξη αλλάζει το όριο ηλικίας.
Φυσικά οι μοιραίες διοικήσεις ακολουθούν τον κατήφορο, επιλέγουν τον ανειδίκευτο σταθμάρχη, αλλά αυτό δεν εμποδίζει το Υπερταμείο και την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών να κρατά άτομα σε θέσεις ευθύνης, που εμπλέκονται σε ένα τόσο σοβαρό ζήτημα, που ήδη διερευνά η Δικαιοσύνη.
Είναι σαν να διάλεξαν για την πρώτη γραμμή κάποιον που δεν είχε δει ποτέ στη ζωή του όπλο.
Να σημειώσουμε ότι την περίοδο από 2002 – 2008 τα χρέη του ΟΣΕ τριπλασιάζονται από 2,5 δις σε 7,5 δις και το 2010 φτάνουν τα 10 δις.
Παράλληλα η ΝΔ εκτοξεύει το χρέος του ΟΣΕ στα 14 περίπου δις ευρώ, και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε 1,5 δις, γεγονός που οδήγησε στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, υποχρέωση που επιβλήθηκε στο 1ο και 2ο Μνημόνιο και υπογράφεται τελικά το 2017, ως υποχρέωση που είχε ήδη διαμορφωθεί.
Συνεπώς και εν κατακλείδι, η ΝΔ επί της ουσίας διάλυσε όλο το ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ και όλα τα επίπεδα αυτού, που λειτουργούσαν επί ΣΥΡΙΖΑ.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΜΑΧΗ ΣΥΜΒΑΣΗ 717–ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ – ΤΗΛΕΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ:
Η σύμβαση 717 είναι μια σύμβαση οι παθογένειες της οποίας ανάγονται ήδη στις μελέτες του 2011, που κρίθηκαν ανεπαρκείς με αποφάσεις διαφόρων ελεγκτικών μηχανισμών και για αυτό το λόγο κρίθηκε απαραίτητη η διόρθωσή τους με συμπληρωματική σύμβαση.
Για το λόγο αυτό, επειδή δεν μπορούμε να δούμε συγκυριακά και αποσπασματικά τη σύμβαση 717, εμείς λέμε όλοι και όλα στο φως από την αρχή μέχρι το τέλος.
Δηλαδή από την αρχή της σύμβασης 717, τις μελέτες και την προκήρυξή της, την ανάθεση της, τις ελλείψεις που παρέλαβε ο σύριζα το 2015 και τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση της.
Όλοι και όλα πρέπει να ελεγχθούν, όλα πρέπει να έρθουν στο φως, όλες οι ευθύνες να αποδοθούν, από την αρχή μέχρι το τέλος. Αυτό είναι και το εύρος της προανακριτικής επιτροπής την οποία προτείνουμε.
Α. Η σύμβαση 717 ξεκινά με τις μελέτες της από το 2011.
Β. Στο ΣΥΡΙΖΑ παραδόθηκε ένα έργο, που απλώς δεν μπορούσε να γίνει, λόγω σοβαρών ελλείψεων, όπως αποδείχθηκε, η σύμβαση 717 που υπογράφηκε το 2014 από τον κ. Χρυσοχοίδη.
Γ. Τον 9ο / 2018, με επίσημα έγγραφα της επίβλεψης του έργου (ΕΡΓΟΣΕ), το έργο έχει ολοκληρωθεί κατά 68% ή κατά 72% τον 9/2019.
Το έργο αυτό δεν αφορά μόνο τους σταθμούς, αλλά όλο το δίκτυο.
Οι σταθμοί είναι ένα μόνο μικρό τμήμα του έργου και του φυσικού αντικειμένου.
Η ΝΔ προσπάθησε πάλι να ταυτίσει το έργο με παράδοση σταθμών, που αποτελούν ένα μικρό μέρος του φυσικού αντικειμένου (και μιλάει για πρόοδο μόνο 18%).
Το γεγονός είναι ότι η ΝΔ παραλαμβάνει ένα έργο του οποίου το φυσικό αντικείμενο όπως ορίζεται στη σύμβαση έχει υλοποιηθεί κατά 68%, και η ίδια πρέπει να ολοκληρώσει το υπόλοιπο 30%.
Β. Από τον ΑΥΓΟΥΣΤΟ 2018 έχει εγκριθεί από το ΕΛΕΓΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ η συμπληρωματική σύμβαση (+13 εκ. ευρώ), απαραίτητη για την υλοποίηση του έργου, καθώς η υπογραφείσα αρχική σύμβαση έχει μεγάλες ελλείψεις.
Γ. Τον ΟΚΤΩΒΡΙΟ 2018 η ΕΔΕΛ διενεργεί έλεγχο στο έργο, όπου διαπιστώνει ότι, η σύμβαση του 2014, που εν τω μεταξύ εκτελείται – έχει πολλά προβλήματα (χωρίς υπογεγραμμένες μελέτες από τον έχοντα την εμπειρία δανειοπάροχο, για τις οποίες επιβάλει να είναι υπογεγραμμένες με τη λήξη του έργου) και επιβάλει πρόστιμο, ενώ παράλληλα η ανάδοχος Κ/Ξ επιβάλλεται να καταθέσει χρονοδιάγραμμα παράδοσης υπογεγραμμένων μελετών, οι οποίες μπορούν να παραδοθούν και με τη λήξη του έργου.
Δ. Τον ΙΟΥΛΙΟ 2019 όλες οι μελέτες έχουν κατατεθεί υπογεγραμμένες πλέον και από τη δανειοπάροχο.
Ε. Συνεπώς τι παραδίδει ο ΣΥΡΙΖΑ τον ΙΟΥΛΙΟ του 2019:
· Το έργο της σύμβασης 717 υλοποιημένο κατά περίπου 70%
· Μία σύμβαση πλήρως καθαρή, με όλες τις μελέτες υπογεγραμμένες (σύμφωνα με τις απαιτήσεις της ΕΔΕΛ και άλλων ελεγκτικών αρχών)
· Με την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου
· Η σύμβαση αυτή μετά την υπογραφή της που έπρεπε να γίνει από τη νέα διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ (του ΝΟΕ του 2019(+ 14 μήνες που ενέκρινε το ελεγκτικό συνέδριο) ΘΑ ΕΛΗΓΕ εντός του 2021)
ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΚΡΙΣΙΜΕΣ ΑΣΤΟΧΙΕΣ ΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΙΑΣ Κ. ΑΧ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ
– Με απόφαση του Υπουργού, δόθηκαν για καθυστερήσεις 2,7 εκ. στους εργολάβους, και ενώ υπήρχε καθεστώς ειδικής εντολής (από το Μάιο 2019). –
– Σημειώνεται ότι επί ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε δοθεί ούτε 1 ευρώ για καθυστερήσεις.
– Παρατείνει τη σύμβαση μέχρι το τέλος του 2023, με αποτέλεσμα να μην είναι έτοιμο το έργο και σε λειτουργία όταν έγινε το μεγάλο δυστύχημα των ΤΕΜΠΩΝ.
– Η κυβέρνηση επομένως της ΝΔ παρατείνει το έργο που έπρεπε να είναι έτοιμο από το 2021 κατά τρία χρόνια (9/2023).
Ο ΣΥΡΙΖΑ επέλεξε να μην καθυστερήσει το έργο της 717, να μην σταματήσει την εργολαβία που ήταν σε εξέλιξη, ΜΕ ΕΓΚΑΤΑΣΤΗΜΕΝΟ ΑΝΑΔΟΧΟ και να διορθώσει, ενώ γινόταν το έργο τα προβληματικά στοιχεία, ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΕΚΑΝΕ.
ΤΟ ΕΡΓΟ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΕΤΟΙΜΟ ΑΠΟ ΤΟ 2021, ΑΝ ΔΕΝ ΔΙΝΟΝΤΑΝ ΟΙ ΠΑΡΑΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ κ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ.
ΕΠΙΠΛΕΟΝ, Η ΕΠΙΤΕΛΙΚΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΧΑΡΙΖΕΙ 700 εκ. και η ΙΤΑΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ αντιστοίχως δεν απαιτεί ασφάλεια. Χαμένος είναι ο ελληνικός λαός.
Γιατί δεχόταν η εταιρία – με την ιταλική εμπειρία στα τρένα – να λειτουργεί χωρίς τα προβλεπόμενα συστήματα ασφαλείας; Θα δεχόταν αντίστοιχα στην Ιταλία μία τέτοια λειτουργία, όταν ο κρατικός διαχειριστής της υποδομής δεν τηρούσε τα πρότυπα ασφαλείας;
Μήπως γιατί μειώθηκαν οι υποχρεώσεις της για κατά 90% από 700 εκ. σε 70 στη σύμβαση που τελικά υπογράφηκε;
ΌΛΟ ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΟΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΣΤΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΟΥΣΑΝ, με συνεχείς εκκλήσεις για τα θέματα ασφαλείας και για κάλυψη των κρίσιμων ειδικοτήτων, με. Εξώδικα και επιστολές. Ο υπουργός δεν δέχτηκε να τους ακούσει ούτε μία φορά.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΡΟΑΝΑΚΡΙΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
Για όλους τους παραπάνω πολιτικούς λόγους, αλλά και διαχειριστικές αστοχίες της Κυβέρνησης της Ν.Δ., ο ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε πρόταση για προανακριτική επιτροπή στη βάση του εγγράφου της Ευρωπαϊκής Εισαγγελικής Αρχής, με το οποίο παραπέμπεται προς εξέταση για κακουργηματική απιστία ο Υπουργός Κ.Αχ. Καραμανλής, ενώ με το ίδιο έγγραφο δεν προκύπτει τίποτα το συγκεκριμένο για τον υπουργό του ΣΥΡΙΖΑ Χρ. Σπίρτζη.
Όσον αφορά την υποτιθέμενη ευθύνη του Υπουργού Σπίρτζη, αυτός δεν είχε καμία απολύτως αρμοδιότητα απόφασης ή έγκρισης επί της συμβάσεως.
Τονίζουμε ότι εποπτεύουσα αρχή της σύμβασης 717 είναι το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΡΓΟΣΕ και όχι ο Υπουργός.
Όμως στο πλαίσιο της καθολικής διερεύνησης όλων των πτυχών της Σύμβασης 717, δίχως να αφήνονται σκιές ή υπόνοιες, ζητούμε την προκαταρκτική ποινική διερεύνηση για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος και για κ. Χρήστο Σπίρτζη, όπως και ο ίδιος άλλωστε έχει ζητήσει.
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ περιλαμβάνει επίσης την περίοδο διακυβέρνησης ΝΔ- ΠΑΣΟΚ, σύμβαση 717/ όπου πραγματοποιήθηκε ο διαγωνισμός και υπογράφτηκε η ελλιπέστατη σύμβαση 717/2014, σε αντίθεση με το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, που δεν περιλαμβάνει την περίοδο που συγκυβερνούσε με τη ΝΔ.
Για αυτόν τον λόγο ζητούμε την προκαταρκτική ποινική διερεύνηση για τους Υπουργούς της περιόδου 2012-2014 κ. Κωνσταντίνο Χατζηδάκη και κ. Μιχάλη Χρυσοχοϊδη για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος (άρθρο 259 ΠΚ) αναφορικά με τις σκανδαλωδώς ελλιπέστατες μελέτες δημοπράτησης του έργου ανάταξης σηματοδότησης– τηλεδιοίκησης, που οδήγησαν εν τέλει στην τεράστια καθυστέρηση ολοκλήρωσης της Σύμβασης.
Αντιθέτως όπως αναφέρθηκε προκύπτουν επαρκείς ενδείξεις ότι διαπράχθηκαν τα εγκλήματα κακουργηματικής απιστίας και παράβασης καθήκοντος από τον πρώην Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Κωνσταντίνο Καραμανλή.
Αδυνατώ να κατανοήσω γιατί ο έμπειρος νομικός κ. Βορίδης κλείνει τα μάτια στην σαφή διαπίστωση της Ευρωπαϊκής Εισαγγελικής Αρχής ότι η εκ μέρους του κ. Καραμανλή υπογραφή δύο παρατάσεων της Σύμβασης 717 και απόδοσης θετικών ζημιών ύψους 2,7 εκ ευρώ στην ανάδοχο εμπεριέχει σαφείς ενδείξεις τέλεσης κακουργηματικής απιστίας με ζημία άνω των 10.000.000 ευρώ . Η κατασπατάληση του Δημοσίου Χρήματος την οποία επισημαίνουν οι Ευρωπαϊκοί Θεσμοί γιατί άραγε δεν ενδιαφέρει τον κ. Βορίδη;
Η πρότασή μας έχει στόχο μέσα από την διαδικασία της προανακριτικής επιτροπής να έρθουν όλα στο φως, να ελεγχθούν όλα τα πρόσωπα, που εμπλέκονται στην υλοποίηση της σύμβασης 717 από την αρχή μέχρι το τέλος.
Η πρότασή μας αποτελεί ταυτόχρονα χρέος προς την ελληνική κοινωνία αλλά και προς τους νεκρούς των Τεμπών.»